vrijdag 4 april 2014

Eeuwig Woord, U willen wij bezingen

Gezang 476 uit het Liedboek voor de kerken (1973) is een gezang dat vol tekstverwijzingen staat. Omdat niet iedereen al die verwijzingen kan vinden heb ik ze op een rijtje gezet. Ook voor mezelf was het een mooie, leerzame ervaring, omdat ik niet had beseft dat dit lied zo Bijbels onderbouwd is. Evangelische Zendingsgemeente Zeist

De Hernhutters die dit lied hebben geschreven hadden blijkbaar een grote Bijbelkennis en daarnaast een groot verlangen naar alles wat zij wisten. Ze geloofden met verstand, hart en mond en, blijkens de vele zendingsorganisaties die zij hebben opgezet, ook met de handen en de voeten. De grootste kerk van Suriname, de Evangelische Broedergemeente of EBG, is gesticht door de Hernhutters die, om het evangelie aan slaven te mogen brengen, zichzelf verkochten als slaaf.

Ik heb dit lied behandeld als een lied dat oorspronkelijk is gemaakt door de Hernhutters, hoewel het zeer wel mogelijk is dat het grotendeels of zelfs volledig oorspronkelijk werk is van Cornelis Rijnsdorp.

Een vraag die bij mij opkwam is of het een betekenis moet hebben dat moderne liederen vaak veel minder tekstverwijzingen bevatten? Heeft het te maken met de postmoderne manier van geloven waarbij het gevoel op de eerste plaats staat, of is het een kwestie van geestelijke verarming? Ik denk dat hier veel discussie over mogelijk is.

Voor het pdf-bestand klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten