dinsdag 22 april 2014

Lekker vol!

Was het weer lekker vol, de kerk, afgelopen Pasen? Mooi hè? Of niet? Misschien was dat wel jammer.
Ooit hoorde ik de gouden regel: zodra meer dan 80% van de plaatsen bezet is zal de kerk niet meer groeien. Dat dat niet klopt heb ik vaak genoeg gezien. Kerken met een overschot aan jonge kinderen, na elke uitbouw lopen ze binnen een jaar alweer te zeulen met stoelen. En andere kerken, elk jaar zie je ze leger worden.

Maar de kerken waar ik het over heb zijn de kerken met een visie. kerken met een plan om met het evangelie de wijk in te gaan en mensen met het evangelie te bereiken. Kerken waar aan buitenkerkelijken is gevraagd wat ze van deze kerk vinden, hoe deze kerk zich zo zou kunnen verbeteren dat zij er ook wel eens binnen zouden willen komen.

Dan moet het niet gaan zoals bij die gemeente waar ik door een lekke band genoodzaakt aanklopte. Er was nog net een plekje, maar mijn buurman vond het al genoeg vriendelijkheid dat hij mij niet wegjoeg, mij begroeten, daar had hij geen zin in. En toen ik vroeg wat voor kerkboek ze daar gebruikten keek hij mij aan met een blik alsof ik het sukkeltje van de week was. Iemand anders was zo goed om mij aan een versleten kerkboek te helpen, ze gebruikten namelijk een eigen bundel. Toen ik later langs die kerk fietste viel mij het grote hek rondom de kerk op. Het was niet de bedoeling dat buurtbewoners daar een kijkje kwamen nemen.

Een andere kerk had ruimte voor 800 zitplaatsen. De zaal stond voor iets meer dan de helft gevuld. Ongeveer twee derde van de zitplaatsen werd gebruikt. En zo hadden ze die morgen drie kerkdiensten. Ik was vriendelijk begroet met een handdruk en een foldertje. Alle vragen die ik kon hebben werden weggenomen door het foldertje en door wat er op het scherm werd geprojecteerd. Ik zat lekker gemakkelijk en had het gevoel dat ik toeschouwer op een afstand kon blijven, maar dat ik ook mocht meedoen met een heel gezellige club waar blijkbaar iedereen erg enthousiast was over het evangelie. Dat is een kerk waar ik kennissen zo naartoe zou sturen.

Op welke kerk lijkt de uwe? Om echt het verschil te maken is er maar weinig nodig. Misschien niet meer dan het geloof waardoor op zondag meer stoelen worden neergezet dan er bezoekers zijn. Op naar Pinksteren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten