zondag 6 april 2014

Schaf de diaconie-collecte af!

Voor degenen die bij mijn vorige blog zaten te wachten of ik mijn stokpaardje (afschaffing van de kerk-collecte) ook nu weer zou gaan berijden: in Zondag 38 van de Catechismus lezen we heel duidelijk dat diaconaat hoog op de agenda van elke kerkdienst moet staan.
Maar aan het begin van het Catechismus-antwoord gaat het over het in stand houden van de dienst van de kerk of de prediking en de scholen. Daar kun je met gemak uit afleiden dat het nodig kan zijn om te collecteren voor de instandhouding van de eredienst. Daar ben ik het helemaal mee eens. Veel kerken kunnen alleen maar blijven bestaan wanneer iedereen trouw zijn steentje bijdraagt. In veel landen bestaat er alleen maar christelijk onderwijs doordat vele kerkgangers trouw offers brengen. Met andere woorden: ik ben pas consequent wanneer ik pleit voor afschaffing van alle collectes, ook die voor de diaconie. Ook de diaconie zou moeten rondkomen van vaste vrijwillige bijdragen.

En de gasten in onze kerkdienst? Doe het net als wat ik in een City Life Church aantrof: eenmalige machtigingen ter plekke in te vullen door je gasten. En prent het jezelf en je broeders en zusters in dat diaconaat niet kan worden afgekocht met wat geld in een collectezak en een automatische afschrijving. Het moet het automatisme van de door de Geest geleide liefde zijn.

3 opmerkingen:

  1. Het lijkt dat je het spoor bijster aan het raken bent, Ben. Volgens mij klopt m.n. de laatste zin niet. De door de Geest geleide liefde kan en mag geen automatisme worden. Dan liever een liefdevol offer in de collectezak. Als je toch een automatisme wilt, dan die van de afschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Evert,
      Mijn oproep was sarcastisch bedoeld. Mocht er ooit na Handelingen 4 en vóór het nieuwe Jeruzalem een gemeente zijn waar ook het diaconaat volmaakt is, dan kun je de diaconie-collecte afschaffen. Tot die tijd zitten we in de werkelijkheid van Deuteronomium 15:11, dat armen nooit zullen ontbreken in het land.
      Wat betreft het automatisme: waar we door de Geest geleid worden weet de linkerhand niet wat de rechter doet.
      Sorry dat ik het niet duidelijker uitdrukte, maar ik probeer de boodschap te laten landen.

      Verwijderen
    2. Dank voor je reactie. Ik kan je sarcasme meestal wel waarderen, maar ik struikel over je gebruik van het begrip 'automatisme', en nu ook weer over je uitleg van Mat.6:3. Jezus bedoelt er niet te zeggen dat het geven van een aalmoes automatisch moet gaan. Bewust geven, daar is volgens mij niets mis mee. Soms moet je echt eerst nadenken of het wel wijs is iets te geven, of je de ander er wel mee helpt.
      Aardig is wat van Bruggen bij deze tekst schrijft: "Bij het doen van liefdadigheid zal de linkerhand de rechter wel móeten helpen: laat men echter niet zelfvoldaan in de handen wrijven, zodat de linker de rechter goedkeurend streelt. De kern van het beeld is, dat men zijn liefdadigheid moet verrichten 'in het verborgene': in het Nederlands zeggen we 'in stilte' (onopgemerkt, zonder aandacht te vragen)."
      Ik hoop overigens dat je ook de ironie in mijn antwoord hebt opgemerkt.

      Verwijderen