zaterdag 17 juni 2017

Vrouw in het ambt in de GKv

Een grote sprong voorwaarts! Een gegarandeerde breuk voor de kerken! Goed doorgepakt na een wijs besluit! Een grote ramp voor de samenwerking! Welkom in de moderne tijd! Een knieval voor het modernisme! Too little, too late!
Dat waren een paar associaties die bij me opkwamen - en de meesten kon ik al teruglezen in reacties. Ik dacht aan de vrouwelijke collega's van andere kerkgenootschappen waarmee ik prettig heb samengewerkt. ik dacht aan al de vrouwen die buiten het buitengewone ambt maar binnen het priesterschap der gelovigen geweldige dingen deden. Ik dacht aan de gezamenlijke diensten waar was afgesproken dat er geen vrouwelijke diaken met de collectezakken zou rondlopen. En ik dacht: "Waar maken we ons druk om?" In de wereldkerk zijn veel belangrijker zaken aan de orde op dit moment. Veel kerken die we kennen als medearbeiders in Gods koninkrijk hebben een heel ander standpunt ingenomen dan wij - en we werken vruchtbaar met hen samen. Zou het dan een probleem moeten vormen met onze buurkerk van de vrijgemaakten?
Ik dacht ook aan het verbindingsformulier dat ik ooit ondertekende, waarbij de moeite was dat ik beloofde me netjes aan onder andere de Kerkorde te zullen houden en de moeite die dat gaf. Er was namelijk één artikel (voor ingewijden art.69) waar duidelijk was bepaald welke gezangen ik wèl en welke ik níet mocht laten zingen in een kerkdienst. Het overtreden van dit artikel was voor veel van mijn collega's een onbeduidende zaak - voor mij voelde het elke keer als een verraad waarvoor ik Christus om vergeving moest vragen. Op begrip kon ik niet rekenen, noch bij voorstanders, noch bij tegenstanders. Het gewetensprobleem moest ik zelf maar oplossen. Gelukkig werd het bewuste artikel in de Kerkorde een aantal jaren later eindelijk aangepast.
Aan deze gewetensknoop moest ik denken. Ik hoop dat de kerkelijke pommeranten de wijsheid ontvangen om geen rechtzinnige besluiten te nemen die broeders en zusters in gewetensnood kunnen brengen. Mijn gebed blijft bij dit alles hetzelfde: een gebed om de shaloom van Gods koninkrijk.
SHALOOM!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten