woensdag 20 juli 2011

Zondagsarbeid - ook op vakantie

Een verhaal en een oproep...
's Morgens was ik in een duitstalige kerkdienst. Een vakantiedominee deed zijn best voor de kleine gemeente, en voor de voornamelijk Nederlandse vakantiegasten. De gemeente voelde zich vereerd met onze aanwezigheid. Zo vaak gebeurde het niet dat de zaal meer dan halfvol was. 30 Nederlandse gasten schatte ik.
's Middags was de zaal een uur voor tijd al propvol. Bij aanvang van de dienst zaten en stonden mensen in de gang, in de keuken en buiten. Meer dan 300 Nederlanders schatte ik. Toen de kerk uitging zag ik de Pfarrer wachten tot hij weer bij zijn pastorie kon; hij was voorgegaan in een dienst 50 kilometer verderop, voor 7 80-plussers. Geen Nederlander groette hem.

Een week later hoorde ik het verhaal. De eerste collecte in de middagdienst was voor de plaatselijke gemeente, die over een oppervlak van een paar 1000 vierkante kilometer was verspreid, als dank dat wij hun mooie gebouw mochten gebruiken, en als steun voor deze zendingsgemeente, want zo kon je het wel noemen. De tweede collecte was voor een goed doel van een Nederlandse reformatorische stichting. Beide collecten waren meegenomen naar Nederland, de plaatselijke kerk met al zijn problemen was vergeten...
Mijn oproep: als je in het buitenland op vakantie gaat, zelfs als je de taal daar niet verstaat, en je wilt naar de kerk, ga dan ook naar de plaatselijke gemeente, en wees niet zo bekrompen om alleen je eigen taal op te zoeken. En doe ook wat in de collectezak voor die gemeente, die het zoveel moeilijker heeft dan onze welgestelde Nederlandse kerken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten