maandag 11 september 2017

Een nieuw kunstwerk in "het Boek"

foto van Hilbrand van Eeken.
Ik geloof in de wederkomst van de Heere Jezus en in een nieuwe aarde. Dat klinkt allemaal erg theoretisch, dus ik probeer het me vaak zo praktisch mogelijk voor te stellen.
Wat betekent dat in een bepaalde situatie? Neem bijvoorbeeld het probleem dat we tegenwoordig hebben van abortus wanneer een vrouw in verwachting is van een baby met Downsyndroom. Als ik daar heel praktisch over nadenk dan weet ik dat wat voor beperking we ook hebben, die beperking meer dan genezen zal zijn op de nieuwe aarde. Op de nieuwe aarde zullen we eindelijk zijn zoals God het heeft bedoeld. Alle hobbyschilders zijn dan als Rembrandt, alle goed bedoelende muzikanten zijn dan als Bach en Mozart.
Dat kwam in me op toen ik terugdacht aan zondagmiddag, tijdens een kerkdienst met en voor mensen met een verstandelijke beperking. We zagen daar een jongen trots een kleurplaat overhandigen. Voor het eerst hadden we een dirigent voor de gemeente staan die ons hielp om beter te zingen. En automatisch hadden we een glimlachje om onze lippen. Toch wel aardig…
Hoe zou het op de nieuwe aarde zijn? De dirigent staat dan voor een koor van engelen en zangers, en hij leidt hen in de mooiste zang die ooit gehoord is – terwijl Mozart en Bach ontroerd staan te luisteren. En Rembrandt dwaalt bewonderend door het atelier van de kunstenaar die op aarde ooit een kleurplaat aanbood tijdens een kerkdienst in “het Boek”.

Mensen met een verstandelijke beperking – wij zien hen als een probleem. De Heere Jezus ziet ons als mensen met een probleem: ons kleine geloof waardoor we niet zien waar Hij die mensen voor nodig heeft op Zijn nieuwe aarde. Ons probleem is dat wij meestal mensen zijn met een geloofsbeperking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten